onsdag 12 augusti 2015

Flödesskrivning

Varje dag startar Lina med att eleverna får arbeta med flödesskrivning. Idag fick jag förmånen att återigen vara med på en lektion. Flödesskrivning är något alldeles nytt för mig, men oj så kul det var och vilket bra sätt att få igång skrivandet på! Det går ut på att man skriver utan stopp i två minuter och alla skulle börja texten med "Jag drömde...". Antingen kunde det vara en dröm man haft eller en dröm om framtiden. När de två minuterna gått pausade Lina oss. Vi fick en ny utmaning. I två minuter till skulle vi skriva om vår dröm men inspireras av eller använda ord som Lina sa. Dessa ord var: dansa som en björn, skiftnyckel, tyllkjol och vattenfall. Då tog texten helt plötsligt en ny riktning. Efteråt fick de som ville läsa upp sin text. Både roligt och givande var det att lyssna till elevernas texter. Jag kände mig också manad att läsa upp, men det var inte helt lätt att tyda mina kråkfötter. Det blir väl så när skriften flödar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar